keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Parhaaksi todetut - kantovälineet, rattaat, tavarankuljetus

Mietin pitkään, millä kokoonpanolla lähdemme reilaamaan. Ensimmäisellä reilillä, lapsen ollessa 2.5 -vuotias, mukana oli kantoreppu pikaisiin kantoihin kuten junanvaihdot, kantoliina pitkiin, jopa koko päivän kestäviin kantoihin sekä rinkka selkään. Tällä tuoreemmalla reissulla mukaan lähti vain kantoreppu, tavarat oli taas rinkassa. Molemmilla reissuilla mukana oli lisäksi pienet matkarattaat.

Rinkka selässä oli ehdoton, olen todella tyytyväinen että lopulta päädyin siihen matkalaukun sijaan. Euroopassa junissa on todella hankala liikkua matkalaukun kanssa, etenkin jos sieltä laukusta tarvitsee jotakin kesken junamatkan. Käytävät ovat kapeita, ihmisiä monilla väleillä ihan tuhottoman paljon (Suomessa on junat hyvin harvoin aivan täynnä, tuolla suositut välit ovat aina täynnä) ja matalalattiajunia vain vähän; junaan nouseminen ei helpoimmasta päästä kun jo lapsen nostelu on oma hommansa.

Rattaat olivat minulle myös ehdottomasti tarpeellinen väline, vaikka kotona en rattaita suosikaan. Niiden kanssa liikkuminen on vaikeaa, ärsyttävää ja lisäksi ne on varkaille melko helppo kohde, joten tuovat siinäkin suhteessa lisästressiä. Kuitenkin selkä kiitti joka kerta, kun lapsi jaksoi kävellä ja rinkan sai selästä pois rattaisiin. Tämä on olennainen seikka; tarkista aina ennen reissuun lähtöä että rinkka tosiaan mahtuu rattaisin ja pysyy siinä. Itse suosittelen ottamaan mukaan rinkan ulkopuolelle roikkumaan jonkin venyvän nauhan, esim. mustekalan. Sillä saa nopeasti ja tukevasti rinkan kiinnitettyä rattaisiin. 

Millaiset rattaat ovat reilillä parhaat? Itselleni olennaisen tärkeää oli niiden alaosassa oleva tavarakori. Sinne saa nopeasti ostokset, käsilaukun, eväskassin ja niin edelleen, kun pitää yhtäkkiä vaihtaa junanlaituria kun kuulutetaan että junayhteys on peruttu/siirretty, kun lapselle tulee pissahätä 10min ennen junanlähtöä tai kaadan kahvit (ainoille) kengilleni. Kaikki on todennäköisiä ja toteutuneita skenaarioita. :D

Myös selkänojan makuuasentoon saaminen on hyvä ominaisuus. Vaikka lapsi ei kotona nukkuisi normaalisti päiväunia, reissussa yöunet saattavat jäädä ajoittain tosi lyhyiksi ja päivät olla raskaita. Ainakin omani nukkui miltei päivittäin ainakin pikkuhetkiä. Kun rinkan sai jätettyä hotellille tai asemien tavaransäilytykseen, jätin myös rattaat ja lapsi myös nukkui selässä, mutta muissa tapauksissa rattaissa nukkuminen oli ehdottomasti paras valinta.

Kaikkein tärkeintä rattaissa on se, että ne menevät helposti ja nopeasti todella pieneen tilaan. Vain pitkänomaisesti kasautuvat rattaat ovat junissa toimivia; suorakulmaisessa paketissa olevat eivät mahdu penkkien alle kokonaan ja ovat siten toisten matkustajien tiellä. Niiden kanssa on myös todella hankala liikkua junassa käytäviä pitkin, pitkänomaiset mahtuvat hyvin.

Minun rattaathan lähti mukaan ensimmäisellä reilillä kesken matkan, ostopaikka Gent, Belgia. Löysin mielettömällä tsägällä rattaat, jonka tyyppisiä en vielä tähänkään päivään mennessä ole Suomesta löytäny alle 150€ budjetin. Kaikki tarvitsemani ominaisuudet löytyy; selkänoja makuuasentoon, tavarakori, pieni kuomu ja ennen kaikkea helppo ja nopea kasautuvuus pieneen tilaan. 

Entäs se kantoväline sitten? 1. Jos kroppasi ei ole tottunut kantamiseen, aloita se hyvissä ajoin ennen reissua lyhyillä kantotuokioilla, pidentäen vähitellen useamman tunnin rupeamiin. 2. Valitse sopiva kantoväline tarkkaan; jos olet tottnut kantoliinan käyttäjä, valitse itsellesi mukavin liina mukaan. Jos olet noviisi, testaile erilaisia ergonomisia reppuja ja liinoja sekä sidontoja ennen kuin teet valintasi. Esimerkiksi Kantoliinayhdistyksellä on lainaamoita, joista voi lainata ja kokeila erilaisia kantovälineitä ja saada asiantuntevaa opastusta. Sieltä voi lainata myös vaikka koko reissuun mukaan kantovälineen, jos ei halua omaa ostaa. 3. Älä missään nimessä lähde reissuun ilman kunnollista kantovälinettä. Tulet katumaan sitä. :D

Kantorepuista: Reput ovat erittäin nopeita pukea, joten ne ovat näppäriä kaikissa nopeissa tilanteissa. Kun pitää vaihtaa junaa viidessä minuutissa vieraalla asemalla, kun lapsi nukahtaakin istualtaan ja pitää nousta junasta pois, kun rattaat jäi jumiin, lapsen kengät on kadoksissa ja junasta on noustava. Vastaavaan käyttöön passaa hyvin rengasliina, mutta itse en ole koskaan oppinut pitämään niistä joten en osaa suositella. Todella monet kuitenkin suosivat niitä repun sijasta, joten tämä on puhtaasti mielipidekysymys.

Kantoliinoista: Reissussa pitkä liina on toimiva monissakin tilanteissa; se toimii yöjunissa peittona, päiväunilla peittona ja näkösuojana rattaissa, vilun yllättäessä ratikkaa odotellessa, jopa "talutushihnana" tarvittaessa

Ainoana aikuisena matkustamisen selkeä huono puoli on se, että ihmisellä on vain kaksi kättä. Ne eivät meinaa riittää. Tästä syystä klisee "pakkaa niukasti, ja sitten jätä vielä puolet pakatuista kotiin" pitää todellakin paikkansa. Postaan myöhemmin enemmän pakkamisesta, mutta tämä tosiaan takaa sen, että rinkkaan mahtuu kaikki tarpeellinen oikein hyvin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti